Czy jesteś profesjonalistą?

Niektóre treści i reklamy zawarte na tej stronie przeznaczone są wyłącznie dla profesjonalistów związanych ze stomatologią

Przechodząc do witryny www.stomatologianews.pl zaznaczając - Tak, JESTEM PROFESJONALISTĄ oświadczam, że jestem świadoma/świadomy, iż niektóre z komunikatów reklamowych i treści na stronie przeznaczone są wyłącznie dla profesjonalistów, oraz jestem osobą posiadającą wykształcenie medyczne, stomatologiczne lub jestem przedsiębiorcą zainteresowanym ofertą w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Nie jestem profesionalistą

Dziewięć kroków do własnej praktyki i gabinetu. Krok ósmy: stwórz pozytywny wizerunek swojego gabinetu

shutterstock_28578715Niezależnie od rozmachu i precyzji planów marketingowych, z którymi wkracza na rynek nowy gabinet stomatologiczny, są wśród działań z tego zakresu sprawy pilne i pilniejsze. Do tych pierwszych należą podstawowe elementy wizerunku marki, czyli nazwa i logo, a także najważniejsze dziś narzędzie promocyjno-informacyjne, czyli strona internetowa. Warto zarazem pamiętać, by nawet w przypadku spraw najpilniejszych i niezbędnych nie działać pochopnie; nietrafiona nazwa, niestarannie zaprojektowane logo czy nieczytelna strona – nie mówiąc już o braku spójności pomiędzy tymi elementami – mogą wyrządzić duże szkody wizerunkowi debiutującej marki.

Po pierwsze: nazwa

Kwestia z pozoru najprostsza – każdy wie, że nazwa musi być łatwa do zapamiętania, dobrze brzmieć i kojarzyć się z branżą. Nie powinna budzić negatywnych skojarzeń. Mimo to nie brakuje firm o nazwach nie do wymówienia bądź brzmiących niepoważnie. Są na rynku agencje wyspecjalizowane w tworzeniu nazw marek i produktów. Jeśli jednak planujesz wymyślić ją samodzielnie, warto abyś swoje propozycje przetestował – najpierw na sobie, sprawdzając, z którą czujesz się dobrze i która pasuje do twojego obrazu firmy, a później na kilku innych osobach, by sprawdzić, czy nie dostrzegają niepożądanych skojarzeń albo czy twoje propozycje nie kłócą się z branżą. Warto również szukać takich nazw, które łatwo będzie przekształcić w nazwę domeny internetowej.

Po drugie: logo

Logo jest graficznym przedstawieniem nazwy – firmy, produktu, usługi, instytucji, a nawet osoby. Najczęściej składa się z sygnetu (czyli znaku graficznego, zwanego też godłem lub ikoną) i logotypu (czyli liternictwa nazwy). Projektowanie logo to proces złożony i wieloetapowy, jego efektem powinien być znak nie tylko niepowtarzalny, nienaganny estetycznie i łatwo skalowalny, ale także odpowiadający – we wszystkich elementach – branży, charakterowi firmy, symbolizujący tradycję i wartości marki. Projektowi logo towarzyszyć może księga znaku, czyli – nieco upraszczając – instrukcja obsługi logo, informująca o genezie i konstrukcji znaku, typografii, kolorystyce, zasadach używania na różnych tłach, w różnych proporcjach i układach, wreszcie o niedopuszczalnych modyfikacjach.

Przy projektowaniu warto brać pod uwagę znaczenie kolorów i uczucia, jakie budzą w odbiorcach – twoich potencjalnych klientach.

Warto przytoczyć interesujące wyniki badań na temat marketingowego znaczenia kolorów i postrzegania ich przez odbiorców. Okazuje się, że:

• kolor produktu aż w 60-80% ma wpływ na decyzję o zakupie;

• klienci mają pełną świadomość tego, czy kolor logo pasuje do marki, czy nie;

• kolor jest pierwszą cechą logo, którą rejestrują odbiorcy;

• wybór koloru nie pociąga za sobą dodatkowych kosztów, jednak zły wybór może oznaczać koszty w dłuższej perspektywie czasu.

Po trzecie: strona internetowa

Przyzwyczajenia użytkowników internetu właściwie się nie zmieniają, przynajmniej jeśli chodzi o podstawowe zasady korzystania ze stron: o nawigację, architekturę informacji, sposoby poruszania się. Do takiego wniosku doszli założyciele Nielsen Norman Group, firmy badającej zachowania internautów od 1998 roku. Ma to swoje odbicie w zasadach projektowania skutecznych stron.

Wszystko na swoim miejscu

Czytelna, spójna i logiczna nawigacja – funkcjonująca w miejscu i w sposób, do którego przyzwyczajeni są odbiorcy – to „szkielet” i warunek numer jeden przejrzystości całej strony. Zazwyczaj umieszcza się ją wzdłuż górnej i lewej krawędzi ekranu. Nie warto bez potrzeby zmieniać tego standardu; według badań statystyczny internauta przegląda strony zgodnie z tzw. „wzorem litery F” – zaczyna od górnego lewego rogu i podąża wzrokiem w prawo. Następnie skanuje stronę wzdłuż jej lewej krawędzi, po czym znów przebiega ją oczami poziomo, z lewej do prawej, ale już niżej.

Hierarchia 

Właściwe rozmieszczenie informacji, a raczej nadanie im odpowiedniej hierarchii (głównie poprzez rozwiązania graficzne), jest sprawą niezwykle ważną zarówno ze względów promocyjnych – możemy wzmacniać wybrane komunikaty, podnosząc ich skuteczność – jak i funkcjonalnych: układając elementy w sposób hierarchiczny i uporządkowany, ułatwiamy odbiorcy poruszanie się po stronie i zatrzymujemy go na niej.

Prostota jest cnotą

Formy graficzne, kolory, czcionki i inne elementy kompozycyjne powinny tworzyć spójną i estetyczną, a przy tym niemal „przezroczystą” konstrukcję dla treści.

Strona jako historia 

Dobrze jest traktować stronę jako opowieść o marce. W umyśle internauty, który spędzi na stronie zaledwie kilka chwil, powinna przez ten czas przewinąć się krótka, spójna historia z kilkoma punktami do zapamiętania. Nasz gabinet – może „opowiadać” strona – znany jest z profesjonalizmu i fachowości, nasze wartości to optymizm, innowacyjność i rzetelność. Nasze usługi przywracają pacjentom dobre samopoczucie. To przykład historii, którą strona może przekazać w ciągu kilku chwil.

Zanim zaczniesz tworzyć stronę internetową własnego gabinetu, znajdź odpowiedzi na następujące pytania:

• Co chcę, aby mój gabinet dawał pacjentom?

• Dlaczego pacjenci mają wybrać właśnie mnie i mój gabinet?

• Jaki rodzaj doświadczenia przewiduję dla swoich pacjentów?

• Jaką rzeczywistą wartość chcę im oferować?

Daj się znaleźć

Już na etapie tworzenia strony trzeba pamiętać o właściwym rozmieszczeniu
i precyzyjnym doborze słów kluczowych, „haczyków”, które poprawią pozycję strony na listach wyszukiwania. Słowa kluczowe powinny być rzecz jasna ściśle związane z branżą, niezbyt ogólne (np. „polecany stomatolog”, „znany stomatolog” zamiast „stomatolog”), w przypadku branż takich jak stomatologia dobrze jest używać w słowach kluczowych lokalizacji (np. „stomatolog Chorzów”), dzięki temu strona pojawi się na lepszej pozycji również przy poszukiwaniu samego „stomatolog”.

Po czwarte: wygląd gabinetu

Projektując i urządzając swój gabinet, warto przyjrzeć się, jak wyglądają gabinety konkurencji, jakie rozwiązania się sprawdzają, co doceniają pacjenci.

Na jakie elementy należy zwrócić szczególną uwagę? Przede wszystkim:

• miejsca parkingowe – nikt nie lubi odwiedzać tych miejsc, w których musi przeznaczyć dodatkowy czas na parkowanie;

• wejście do gabinetu – wyraźnie oznaczone i zachęcające do wejścia (szyldy reklamowe i tablice informacyjne);

• wygląd poczekalni i recepcji.

Po piąte: zespół

Zespół, który tworzy twój gabinet, ma bardzo duży wpływ na jego wizerunek i zajmowaną pozycję na rynku. Pacjent widzi, czy w gabinecie, do którego przychodzi, jest dobra atmosfera, czy napięte relacje. Czuje, czy jest obsługiwany przez profesjonalny zespół, czy może panuje w nim chaos. Wygląd (w szczególności ubiór), postawa i zachowanie personelu mówią twoim pacjentom, jaka jest twoja firma, realizowane przez nią wartości i kim dla twojego gabinetu jest pacjent.

Na zakończenie

Pamiętaj, że pacjent podejmując decyzję o wyborze gabinetu, kieruje się m.in. tym:

• co usłyszał od rodziny, znajomych;

• co przeczytał w internecie, na stronie internetowej gabinetu;

• co zobaczył po przyjściu – szyld, wystrój wnętrz, wyposażenie;

• z jakiej jakości kontaktem zetknął się przez telefon i w recepcji;

• „duch” miejsca i zespołu, który tam pracuje (jego poziom identyfikacji, postawa i sposób myślenia o wykonywanej pracy i gabinecie).

Jeśli chcesz wyróżnić się w sercu i umyśle pacjenta, pozyskać go, zachęcić, by skorzystał z twoich usług, i sprawić, by zaufał i czuł się w gabinecie bezpiecznie, zadbaj o każdy element budujący wizerunek twojego gabinetu.


Autorzy:
Małgorzata Kaczyńska i Wojciech Wódz