Dodano: 05.09.2014, Kategorie: Stomatologia news
5 argumentów by doskonalić komunikację
O komunikacji lekarz – pacjent napisano już wiele artykułów. Wszyscy zgadzają się z tym, że jest to niezwykle ważny temat, jak również z opinią, że w powyższej kwestii jest jeszcze bardzo dużo do zrobienia.
Komunikacja sama w sobie jest bardzo ważnym aspektem w naszym życiu. Od jej jakości zależy pośrednio jakość naszego życia, jakość relacji z najbliższymi i wszystkimi, którzy wpływają na nasze życie. Gdy dotykamy tak ważnych obszarów jak nasze zdrowie, jakość komunikacji i relacji staje się kluczowa, nie tylko dla naszego „dobrostanu” i dobrego samopoczucia, ale również procesów zdrowienia.
Każdy z nas, kto choć raz był na konsultacji u lekarza, wie jak wiele od samej komunikacji zależy. Wpływa ona na nasze samopoczucie w trakcie samej wizyty, tuż po niej, jak również na motywację do zdrowienia i wiarę w to, że wszystko będzie dobrze.
Pacjent, który słyszy diagnozę, oczekuje nie tylko fachowej wiedzy lekarza, ale umiejętności towarzyszenia, zrozumienia i dawania nadziei. Towarzyszy mu określona reakcja emocjonalna, najczęściej jest to frustracja, złość, bunt czy wycofanie. Zachowania te są wynikiem bezradności chorego w nowej dla niego sytuacji.
Lekarz, który jest empatyczny, potrafiący się wczuć w sytuację chorego, gwarantuje mu poczucie bycia rozumianym. Jest to warunek, który umożliwia budowanie dobrej relacji i poczucia bezpieczeństwa chorego.
Przyjrzyjmy się kilku faktom, które odpowiadają na pytanie DLACZEGO KOMUNIKACJA JEST TAK WAŻNA?
Anna Czelej, Małgorzata Kaczyńska FutureMD
Cały artykuł na medsukces.pl