Czy jesteś profesjonalistą?

Niektóre treści i reklamy zawarte na tej stronie przeznaczone są wyłącznie dla profesjonalistów związanych ze stomatologią

Przechodząc do witryny www.stomatologianews.pl zaznaczając - Tak, JESTEM PROFESJONALISTĄ oświadczam, że jestem świadoma/świadomy, iż niektóre z komunikatów reklamowych i treści na stronie przeznaczone są wyłącznie dla profesjonalistów, oraz jestem osobą posiadającą wykształcenie medyczne, stomatologiczne lub jestem przedsiębiorcą zainteresowanym ofertą w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Nie jestem profesionalistą

Dziewięć kroków do własnej praktyki i gabinetu. Krok trzeci: buduj własny wizerunek i eksperckość

shutterstock_28578715

Kiedy już przyjrzałeś się szerzej sytuacji na polskim rynku usług stomatologicznych i dokonałeś analizy zasobów, które posiadasz już dziś, i braków, które chcesz nadrobić w jak najkrótszym czasie, będzie ci łatwiej zaplanować kolejne działania czy podejmować wszelkie decyzje.

Zanim jednak zaczniesz działać, warto żebyś zastanowił się:

Jak chcesz budować własny wizerunek i eksperckość.

Dlaczego to ważne?

Każdy z nas dostarcza innym informacji na swój temat i robi to za pomocą słów bądź komunikatów niewerbalnych. Oznacza to, że – czy tego chcemy, czy nie – nie możemy nie komunikować się na swój temat. Wynika z tego, że pozostawiamy ślad w myślach i emocjach osób, z którymi się kontaktujemy. W kontakcie z innymi zawsze najpierw sprzedajemy siebie, swoją twarz i ogólny wizerunek. Jeżeli zależy nam na tym, by nasze nazwisko było utożsamiane z pozytywnym obrazem naszej osoby, musimy świadomie ten wizerunek kreować.

Zbudowanie pozytywnego wizerunku zawsze przynosi korzyść. Osoba o pozytywnym wizerunku budzi zaufanie, zyskuje sympatię pacjentów, łatwiej jest jej zaprosić ich do podjęcia określonego działania, np. rozpoczęcia leczenia czy stosowania się do zaleceń. Lekarzowi, który daje przekaz „możesz mi zaufać”, łatwiej pozyskiwać pacjentów, promować swoje usługi, zostać ekspertem.

Co składa się na wizerunek? 

Na pojęcie wizerunku składają się:

• wygląd zewnętrzny (sylwetka, ubiór, fryzura itd.),

• sposób zachowania (postawa, sposób postrzegania i opiniowania),

• umiejętności interpersonalne (sposoby komunikowania się z innymi, nawiązywanie kontaktów, budowanie i utrzymywanie relacji),

• wiedza merytoryczna (kwalifikacje, umiejętności zawodowe i doświadczenie).

Co możesz zrobić, by wykreować pozytywny obraz własnej osoby, który będzie budził zaufanie? By ludzie, z którymi współpracujesz, i pacjenci odbierali cię w taki sposób, w jaki ty chcesz, by cię odbierano:

• bądź proaktywny, wychodź z inicjatywą,

• bądź ciekawy, szukaj i czytaj (publikacje, badania, doniesienia naukowe),

• zawsze bądź dobrze przygotowany do spotkań i do pracy,

• buduj sieć kontaktów,

• bierz czynny udział w kołach naukowych,

• bierz czynny udział w studenckich kołach przedsiębiorczości,

• angażuj się w projekty realizowane na uczelni i w pracy,

• szukaj specjalistów, ekspertów w obszarze, który cię interesuje, a następnie nawiąż z nimi kontakt,

• zostań asystentem eksperta w danym obszarze medycyny,

• bierz udział w szkoleniach, np. organizowanych przez uczelnie medyczne czy izby lekarskie,

• bierz udział w dyskusjach panelowych organizowanych podczas wydarzeń branżowych,

• dbaj o siebie, o swoje zdrowie, kondycję fizyczną i wygląd,

• rozwijaj kompetencje interpersonalne,

• dbaj o rozwój osobisty.

By zrobić pierwszy krok, odpowiedz sobie na pytania:

• Co chcesz robić i w jakim obszarze stomatologii rozwijać się i specjalizować?

• Jeśli jeszcze tego nie wiesz, sprawdź, co da ci największą satysfakcję, w czym jesteś najlepszy, co cię szczególnie interesuje?

• Kto dzisiaj jest dla ciebie autorytetem? Za co go podziwiasz, szanujesz? Co ci się w tej osobie podoba?

• Jakie są możliwości w dziedzinie, która cię interesuje – szkoły, szkolenia, konferencje, targi, seminaria?

• Jakie są twoje fundusze – ile chcesz i możesz przeznaczyć na kształcenie się?

Pamiętaj, że to twoja inwestycja w siebie, to droga do stania się ekspertem.

Budowanie eksperckości – konieczność czy wybór?

Wielu lekarzy zastanawia się, w jaki sposób może wyróżnić się na tle konkurencji, zyskać przewagę na tak wymagającym rynku, jakim jest rynek usług medycznych. Jednym ze skuteczniejszych sposobów jest budowanie eksperckości. W pierwszym skojarzeniu może pojawić się pytanie – ale czym różni się eksperckość od specjalizacji? I czy jeśli mam specjalizację lub jestem w trakcie jej robienia, muszę robić coś więcej? Przyjrzyjmy się definicji eksperta.

Ekspert (znawca) – osoba powszechnie uważana za posiadającą solidną technikę lub umiejętności, której zdolność do oceniania lub podejmowania właściwych, słusznych lub mądrych decyzji jest upoważnieniem lub statusem przyznanym przez jakąś grupę społeczną (np. zawodową) lub opinię publiczną w określonym, znanym obszarze. Mówiąc ogólniej, ekspert to osoba o rozległej wiedzy lub potencjale opartym na badaniach, doświadczeniu lub pracy w określonej dziedzinie. Dzięki kwalifikacjom, szkoleniom, edukacji, zawodowi, publikacjom lub doświadczeniu (praktyce) ekspert może być uważany za kogoś, kto posiada specjalną wiedzę dotyczącą tematu, wykraczającą poza wiedzę przeciętnej osoby i wystarczającą, aby inni mogli oficjalnie i zgodnie z prawem polegać na jego indywidualnej opinii.

W przypadku budowania eksperckości mówimy o sytuacji, w której masz być ekspertem na tle innych lekarzy posiadających ten sam, a nawet wyższy stopień i rodzaj specjalizacji.

Po czym pacjent pozna, że jesteś ekspertem? 

10 kroków do budowania własnej eksperckości

1. Pracuj nad szeroką perspektywą – im więcej wiesz na dany temat, tym łatwiej będzie ci się spozycjonować.

2. Wypracuj własny styl, indywidualne podejście do tematu. Mów o SWOICH doświadczeniach, przemyśleniach i konkluzjach.

3. Pozwól pacjentom zobaczyć w sobie człowieka z jego mocnymi, ale i słabymi stronami. Pokaż, że jesteś taki sam jak oni, tylko dobrze znasz się na jakimś temacie.

4. Dbaj o swoją popularność. Bądź blisko ludzi. Załóż fanpage, gdzie na bieżąco będziesz informował pacjentów o swoich postępach i rzeczach ważnych, budując tym samym relacje z nimi.

5. Buduj sieć partnerów, by przy ich pomocy komunikować wszystkie treści swoim potencjalnym pacjentom.

6. Twój progres – rzecz, o której aktualni i potencjalni pacjenci wiedzieć powinni. Komunikuj swój rozwój, swoje osiągnięcia. Udokumentowanie tego, „że rośniesz” pozycjonuje cię na rynku.

7. Referencje pacjentów. Zawsze i od każdego. Niech pacjenci piszą w internecie, opowiadają swojej rodzinie i znajomym.

8. Media – bądź dostępny dla mediów. Nawiąż współpracę z serwisami i portalami, które pomogą ci dotrzeć do pacjentów. Zainteresuj się możliwymi miejscami, które mogą cię przedstawić w roli eksperta.

9. Dawaj pacjentom coś więcej niż podstawowa usługa. Przekraczaj ich oczekiwania.

10. Zawsze oferuj usługę najwyższej jakości.

Jak długo trzeba czekać na efekty?

Budowanie eksperckości to proces. To również inwestycja w rozwój kariery. Jeśli liczysz na efekty już teraz, możesz czuć się zawiedziony. Żyjemy w takich czasach, że oczekujemy błyskawicznych rezultatów. Szybkie jedzenie, szybkie akcje marketingowe. Pytanie, „jak pozyskać nowych pacjentów?” w domyśle często oznacza, „co zrobić, by pacjenci pojawili się już jutro?”. Pewnych procesów nie można i nie należy przyśpieszać, w naturalny sposób potrzebują czasu. Z budowaniem eksperckości jest podobnie. Mając wiedzę, można ten proces zoptymalizować, ale czas jest niezbędny. Dlatego mówimy o tym w kategoriach inwestycji długoterminowej, z której zyski pojawią się za jakiś czas, ale zacząć działać należy już dziś.


Autorzy:

Anna Czelej, Małgorzata Kaczyńska
FutureMD

Zdjęcia:

Shutterstock