ZNAJDŹ LEKARZA

niedziela, 25 Sierpień 2019 Wersja beta
Zobacz:

O CO CHODZI Z OBCHODAMI ŚDZJU I KAMPANIĄ „POLSKA MÓWI #AAA!”?

Na początek banał – w kalendarzu nie ma lepszej daty niż 20 marca, aby głośno i wyraźnie mówić, o tym, że o zęby trzeba dbać. Światowy Dzień Zdrowia Jamy Ustnej, uchwalony przez Światową Federację Dentystyczną (FDI) – w dużym uproszczeniu – ma właśnie takie zadanie. Kampania „Polska mówi #aaa!”, realizowana przez Polskie Towarzystwo Stomatologiczne, ma natomiast lokalnie inspirować do działania oraz integrować wszelkie podejmowanie inicatywy. Jesteście z nami?

Zakochani mają Walentynki, miłośnicy dyń z oczami – Halloween. Swoje święta mają fani czekolady, kotów, a nawet kapeluszy. Świetnie, każda okazja do chwili radości jest dobra. Dlaczego więc nie świętować dnia „zdrowych zębów”? „Hmm, to jakieś takie niewygodne”, „To takie intymne”, „Ooo nie, boję się dentysty” – to w dużym skrócie – brutalna rzeczywistość, z którą chcemy się zmierzyć. Ze szczoteczką do zębów trudniej o selfie, ale…właściwie dlaczego?

Profilaktyka stomatologiczna jest banalnie prosta, polscy dentyści są fajni i mają nowoczesne kliniki. Przeglądy jamy ustnej – nawet w prawatnych gabinetach – są bardzo często bezpłatne, a szczoteczka, pasta, nić dentystyczna, płukanka i guma do żucia nie kosztują fortuny. A jednak zdrowie jamy ustnej traktowane jest często po macoszemu, co odbija się w fatalnych statystykach, szczególnie dotyczących próchnicy. W śniadaniowych pasmach w telewizji zawsze znadzie się ważniejszy temat. Szkoda.

Kampania „Polska mówi #aaa” chce stawić czoła temu zjawisku. Spokojnie, zapewniamy, że nie będzie to walka z duchami stomatologicznymi ze słusznie minionej epoki. Odbiorcami kampanii mają być wszak również młodzi, którzy urodzili się już w czasach profesjonalnych gabinetów, wyposażonych w nowoczesne technologie, a jednak mają dziury w zębach wielkie jak ze Szczecina do Ustrzyk.

Kampania “Polska mówi #aaa!” ma za zadanie udowodnić, że o zęby warto dbać, że nie jest to skomplikowane i drogie (dużo tańsze niż leczenie poważnie zaniedbanej jamy ustnej). W tym roku dodatkowo, kampania ma zwrócić uwagę na kwestię zdrowego odżywiania, szczególnie zachęcić do ograniczenia spożycia cukrów, zwłaszcza słodzonych napojów. To „zuooo” i wcale nie uśmiechamy się używając młodzieżowego slangu. Drugim tematem będzie profilaktyka nowotworów jamy ustnej. Niestety problem jest coraz poważniejszy, choć naprawdę nie trzeba wiele, aby uprzedzić chorobę.

Co będzie sukcesem kampanii? Na pewno będzie nim dotarcie z przekazami i wiadomościami do przedszkoli i szkół oraz – dalej – rodziców i opieknuów. Wierzymy, że rozpędzi to lawinę pomysłów i inicjatyw, które szybko zostaną zarejestrowane na mapie dostęnej na www.polskamowiaaa.pl. Sukcesem będzie zaagnażowanie profesjonalistów – lekarzy i lekarzy dentystów, higienistek, dietetyków, onkologów czy diabetologów – kto ma przekazywać wiedzę, jak nie oni? Zwycięstwem będzie wreszcie zrozumienie idei kampanii i ŚDZJU przez przedstawicieli najwyższych władz państwowych. Każda mądra decyzja posłów czy senatórów będzie ogłoszona jako tryumf.

JAK WŁĄCZYĆ SIĘ W KAMPANIĘ POLSKA MÓWI AAA I OBCHODY ŚWIATOWEGO DNIA ZDROWIA JAMY USTNEJ?

Jeżeli jesteś:

WYCHOWAWCĄ, NAUCZYCIELEM – odwiedź www.polskamowiaaa.pl, pobierz niezbędne materiały edukacyjne (bliżej 20 marca będzie ich więcej), zaproponuj dzieciom wspólny projekt w ramach obchodów Światowego Dnia Zdrowia Jamy Ustnej. Może to być pogadanka, wizyta dentysty lub higienistki. Ostrzegaj przed słodzonymi napojami! Pokaż ogólnodostępne w internecie obrazy, które uzmysławiają ilość cukru w napojach słodzonych, sokach, płatkach śniadaniowycych, a nawet w ketchupie. Zorganizuj konkurs na najlepszy plakat czy quiz. Zainspiruj dziennikarzy ze szkolnej gazetki lub radiowęzła, aby w marcowym wydaniu/programie nie zabrakło informacji o Światowym Dniu Zdrowia Jamy Ustnej. Nie przegap tego dnia w programie wychowawczo-eduacyjnym.

RODZICEM – porozmawiaj (pierwszy raz lub kolejny) ze swoim dzieckiem, wyjaśnij mu, że jeżeli będzie dbał o zęby – nawet te mleczne – dłużej zachowa piękny uśmiech. Pokaż mu, jak prawidłowo myć zęby, wybierz się wspólnie z nim do sklepu, gdzie kupicie szczoteczkę i pastę. Nie kupujcie jednak oczami – czytajcie etykiety. Dobra pasta to taka, która zawiera odpowiednie stężenie florków. Twoje dziecko uwielbia gry? Pokaż mu taką, w której wcieli się w rolę dentysty lub pacjenta – w mobilnych sklepach internetowych jest ich bez liku. Przekonaj malucha, że woda jest dużo lepsza niż kolorowe napoje w puszkach. Wytłumacz mu dlaczego kolejny baton nie jest dobrym pomysłem. „Nie, bo nie” – to nie jest dobra droga. Zaproponuj wspólne wyjście do gabinetu stomatologicznego. Pamiętaj, przykład idzie z góry.

POLITYKIEM, URZĘDNIKIEM – wesprzyj lokalnie kampanię, przekaż informację o obchodach do wydziałów edukacji lub bezpośrednio do szkół i przedszkoli. Rozdystrybuuj materiały edukacyjne w urzędach oraz instytucjach. Przekaż dowolną kwotę na lokalne inicjatywy związane z promocją zdrowia jamy ustnej, zorganizuj konkurs z cenną nagrodą, zastanów się jak poprawić poziom opieki stomatologicznej w twoim województwie, mieście czy gminie. Zorganizuj debatę ekspertów, zachęć media do zainteresowania się kampanią. Zamień cukierki w twoim gabinecie na owoce lub warzywa. Zarejestruj inicjatwę – nawet najdrobniejszą na www.polskamowiaaa.pl.

LEKARZEM DENTYSTĄ, LEKARZEM innej specjalności/HIGIENISTKĄ/PIELĘGNIARKĄ – zastanów się zanim zrobisz promocję na wybielanie czy bezpłatny przegląd. Z pewnością możesz zrobić więcej dla lokalnej społeczności. Zapytaj w pobliskim przedszkolu lub szkole, czy nie potrzebują lekcji o zdrowiu jamy ustnej, zadzwoń do znajomego dziennikarza, aby napisał tekst lub nakręcił wideo z twojego projektu, zaproś na przegląd sportowców z lokalnego klubu. Przekaż pacjentom niezbędne informacje o podstawowej profilaktyce zdrowia jamy ustnej, wręcz ulotki, zachęć do odwiedzenia www.polskamowiaaa.pl.

PACJENTEM, niezależnie od wieku – odwiedź swojego lekarza dentystę. Poproś go o fachowy instruktaż higieny jamy ustnej – nawet jeżeli wydaje ci się, że dobrze myjesz zęby pozwól, aby zweryfikował to ekspert. Uważnie wsłuchaj się w to, co mówi higienistka zatrudniona w gabinecie. Wymień szczoteczkę na nową, nitkuj zęby, płucz płukanką, żuj gumę bezcukrową 20 minut po posiłku. Poświęć chwilę, aby dowiedzieć się do czego służy irygator. Udostępnij naszą akcję na swoim profilu w mediach społecznościowych. Zamień słodzone napoje na wodę. Jedz warzywa! Pamiętaj, że zdrowie zaczyna się w jamie ustnej.

BĄDŹCIE KREATYWNI!

Najczęstsze pytania dotyczące udziału w kampanii „Polska mówi #aaa!”

KIEDY ZACZYNA SIĘ KAMPANIA?

Właściwie już się zaczęła (czytaj tutaj), ale właściwe obchody – z przytupem – zaczniemy realizować na miesiąc przed 20 marca.

CO SIĘ WYDARZY PODCZAS KAMPANII?

O tym z pewnościa dowiecie się wkrótce. Szykujemy kilka niespodzianek i prawdziwych bomb!

GDZIE ZGŁOSIĆ SWÓJ PROJEKT?

Wejdź na www.polskmowiaaa.pl, załóż bezpłatne konto i uzupełnij formularz opisując swoją inicjatywę. Dodaj zdjęcia, adres. Nie reklamuj – zachęcaj.

CZY MÓJ PROJEKT MUSI DOTYCZYĆ CUKRU LUB PROFILAKTYKI ONKOLOGICZNEJ?

Może, ale nie musi. Wprawdzie cukier i profilaktyka onkologiczna, to dwa wiodące tematy tegorocznej kampanii, ale każdy przekaz zwracający uwagę na istototę zdrowia jamy ustnej będzie strzałem w „10”.

CZY MÓJ PROJEKT MUSZĘ ZREALIZOWAĆ 20 MARCA?

Absolutnie nie. Możesz to zrobi tydzień wcześniej lub tydzień później, dowolnie – kiedy Ci pasuje.

W JAKI SPOSÓB MOGĘ ZGŁOSIĆ RELACJĘ ZE SWOJEGO PROJEKTU?

Wykorzystaj do tego wcześniej założone konto na www.polskamowiaaa.pl. Edytuj wpis, dodaj zdjęcia i wideo. Pochwal się linkiem w mediach społecznościowych.

JAK WYKORZYSTAĆ MATERIAŁY EDUKACYJNE KAMPANII?

Wszystkie materiały dostępne na www.polskamowiaaa.pl są dostępne do swobodnego wykorzystania. Pliki graficzne w dużej większości przygotowane są w rozdzielczości drukarskiej, zatem po wydrukowaniu (amatorskim lub profesjonalnym) będą prezentować się znakomicie. Materiałów będzie przybywać z każdym dniem kampanii. Ciągle aktualny jest spot kampanii dostępny na YouTube.

JAK BYĆ NA BIEŻĄCO Z WYDARZENIAMI KAMPANII?

Najlepszym sposobem będzie polubienie oficjalnego profilu na Facebooku – tutaj.

JAK KRAJOWE OBCHODY MAJĄ SIĘ DO PROGRAMU ŚWIATOWEJ FEDERACJI DENTYSTYCZNEJ?

Czerpiemy pewne wzorce, natomiast postawiliśmy na indywidualny przekaz. W każdym kraju członkowskim FDI występują inne problemy dotyczące opieki stomatologicznej. My w ramach światowego hasła “Say ahhh” postawiliśmy na cukier i onkologię.

 

 

 

Źródło i zdjęcia: http://polskamowiaaa.pl

Przejdź do następnej strony

Nasi klienci