Dodano: 08.03.2019, Kategorie: Stomatologia news
To nic, że wypadną. Leczymy mleczaki! – nowy projekt edukacyjny
Zjednoczone siły Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego (PTS) oraz Polskiego Towarzystwa Stomatologii Dziecięcej (PTSD) wraz z partnerami akcji: CEDE 2019 oraz Sojuszu ACFF, postanowiły zwrócić uwagę społeczeństwa na ważny, aczkolwiek pomijany w przekazie medialnym temat – profilaktykę zdrowia zębów mlecznych. Kampania ma odczarować podstawowy mit dotyczący pierwszych dziecięcych zębów, mówiący, że skoro i tak wypadną, to nie trzeba poświęcać im zbyt dużo uwagi.
– Dlaczego „Leczymy mleczaki”? Ponieważ wszystko zaczyna się od zębów mlecznych. To właśnie w okresie ich wyrzynania się kształtują się profilaktyczne, higieniczne i dietetyczne nawyki dzieci, rodziców oraz opiekunów, które mają niebagatelne znaczenie dla późniejszego zdrowia dziecka. Nasza kampania pokazuje ochronę pierwszego uzębienia w szerszym kontekście, jednakże z premedytacją użyliśmy tytułowego zwrotu. Świadomość, że o zęby mleczne, te same, które „przecież i tak wypadną” należy dbać jest bardzo niska w społeczeństwie i niestety niewystarczająca wśród lekarzy i lekarzy dentystów. Czas to zmienić – podkreśla prof. Marzena Dominiak, prezydent Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego.
Organizatorzy akcji przypominają, że w Polsce próchnica diagnozowana jest u ponad 50 proc. dzieci w wieku 3 lat, co czwarte dziecko nigdy nie było u dentysty, młodzież wkracza w dorosłość z próchnicą obejmującą średnio 8 zębów.
– Kampania „Leczymy mleczaki” ma za zadanie otworzyć oczy na podstawowe zagadnienia dotyczące profilaktyki oraz higieny jamy ustnej najmłodszych. Pragniemy przekazać podstawową, sprawdzoną wiedzę, o tym, jak dbać zęby dzieci i przeciwdziałać próchnicy. Chcemy przekonać wszystkich, że nie jest to skomplikowana misja. Prostymi środkami opowiadamy, co należy robić, a czego unikać, prezentujemy fakty, obalimy mity. Sukcesem kampanii „Leczymy mleczaki” będzie zwiększenie świadomości, iż niezbędnymi elementami zapobiegania chorobie próchnicowej dzieci są: regularne i zgodne z zasadami wykonywanie zabiegów higienicznych w jamie ustnej, regularne wizyty u dentysty połączone z wykonywaniem zabiegów profilaktycznych oraz właściwe nawyki dietetyczne – uważa prof. Dorota Olczak-Kowalczyk, krajowy konsultant w dziedzinie stomatologii dziecięcej, wiceprezes Polskiego Towarzystwa Stomatologii Dziecięcej.
Autorzy projektu zwracają uwagę na materiały edukacyjne opublikowane na stronie www.leczymymleczaki.pl. Mają być one użyteczne nie tylko dla rodziców czy opiekunów, ale także stomatologów. Dowiadujmy się z nich m.in. czy próchnica może być spowodowana karmieniem piersią, ile słodzić dwulatkom, ile i jaką pastę nakładać dziecku na szczoteczkę, do którego roku życia dorosły powinien myć zęby dziecku, czy sok szkodzi zębom, czy warto bać się fluorozy.
– Materiały warto wykorzystać w codziennej komunikacji z dziećmi, uczniami czy pacjentami. Oficjalny plakat kampanii zawieszony na drzwiach praktyki, w recepcji czy w szkolnej lub urzędowej gablocie będzie stanowił ważny przekaz, właściwie budujący świadomość z zakresie profilaktyki stomatologicznej. Linki znakomicie sprawdzą się w mediach społecznościowych – podkreślają organizatorzy.
Wszystkie materiały zostały opracowane w przystępny sposób, w oparciu o zalecenia i rekomendacje uznanych naukowców, praktyków oraz zespołów ekspertów złożonych z dentystów, pediatrów, gastrologów i kardiologów.
Kampania „Leczymy mleczaki” przygotowuje do obchodów Światowego Dnia Zdrowia Jamy Ustnej (20 marca) oraz drugiej edycji projektu „Polska mówi #aaa”, którego organizatorem jest Polskie Towarzystwo Stomatologiczne.
Źródło: https://pts.net.pl/