Czy jesteś profesjonalistą?

Niektóre treści i reklamy zawarte na tej stronie przeznaczone są wyłącznie dla profesjonalistów związanych ze stomatologią

Przechodząc do witryny www.stomatologianews.pl zaznaczając - Tak, JESTEM PROFESJONALISTĄ oświadczam, że jestem świadoma/świadomy, iż niektóre z komunikatów reklamowych i treści na stronie przeznaczone są wyłącznie dla profesjonalistów, oraz jestem osobą posiadającą wykształcenie medyczne, stomatologiczne lub jestem przedsiębiorcą zainteresowanym ofertą w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Nie jestem profesionalistą

Nie ma wakacji od mycia zębów! Udana akcja na sopockiej plaży

W dniu 20 sierpnia br., w wakacyjnym klimacie, na sopockiej plaży, zorganizowano akcję edukacyjną „Nie ma wakacji od mycia zębów!”. Cel akcji jest jak najbardziej uzasadniony.

Odsetek Polaków ze zdrowym przyzębiem jest dramatycznie niski. 90 % dzieci w wieku 7 lat ma próchnicę.  Pomysłodawcą oraz realizatorem akcji były higienistki stomatologiczne zrzeszone w Polskiej Akademii Profilaktyki Stomatologicznej.  Wydarzenie aktywnie wspierał Instytut Blend-a-Med Oral-B.

W minioną niedzielę, 20 sierpnia, sopocka plaża jak zwykle wypełniła się plażowiczami. Tego dnia, odpoczywający, oprócz uroków morza i plaży, mogli skorzystać z dodatkowej atrakcji – spotkania z higienistkami stomatologicznymi Polskiej Akademii Profilaktyki Stomatologicznej (PAPS). To one zaplanowały dla wczasowiczów akcję edukacyjną pod nazwą „Nie ma wakacji od mycia zębów!”. Wydarzenie skierowane było do wszystkich grup wiekowych – od maluchów do seniorów.

Celem realizowanego przez PAPS projektu jest edukowanie Polaków na temat właściwej higieny jamy ustnej oraz zagrożeń jakie niesie ze sobą jej brak. Ważnym elementem akcji był profesjonalny instruktaż higieny, włącznie z prezentacją prawidłowych metod szczotkowania. Odwiedzający zamontowany na plaży namiot akcji „Nie ma wakacji od mycia zębów!” otrzymali praktyczne wskazówki na temat właściwej profilaktyki oraz podpowiedź jak dobrać spersonalizowane do potrzeb produkty do higieny jamy ustnej. W sumie intensywnie pracowało 13 higienistek stomatologicznych. Wszystko odbyło się w profesjonalnych i sterylnych warunkach. Organizatorzy zadbali także o dodatkowe atrakcje dla osób, które skorzystały z zaproszenia do udziału w akcji. Dla najmłodszych przygotowano liczne zabawy, dla nieco starszych ciekawe pogadanki. Dodatkowo wszyscy uczestnicy otrzymali atrakcyjne upominki – próbki produktów do higieny jamy ustanej oraz dyplomy. Akcję wspierał Instytut Blend-a-Med Oral-B,  zapewniając sprzęt i produkty do realizacji happeningu oraz dzieląc się ekspertyzą. Firma Koldental  ufundowała upominki dla uczestników. W sumie w akcji wzięło udział około 600 osób, od maluchów do osób starszych.

PAPS wyznaczyła sobie podwójny cel. Pierwszym jest poprawa alarmującego stanu higieny jamy ustnej u Polaków, co ważne, we wszystkich grupach wiekowych. Drugi, to promocja zawodu higienistki stomatologicznej, jako partnera pacjentów w profilaktyce i higienie jamy ustnej. Higienistki wierzą, że z czasem Polacy chętniej będą odwiedzali gabinety higieny, aby wykonać zabiegi higienizacyjne oraz otrzymać praktyczne wskazówki na temat prawidłowej higieny oraz kształtowania zdrowych nawyków.

Jak donosi „Raport z panelowego spotkania ekspertów stomatologii i medycyny ogólnej z okazji Europejskiego Dnia Zdrowych Dziąseł’, z dnia 12 maja 2017 r., który został opublikowany przez Polskie Towarzystwo Periodontologiczne, wyniki badań epidemiologicznych przeprowadzonych w Polsce pod kierownictwem prof. Górskiej w 2014 r. są alarmujące. Odsetek osób ze zdrowym przyzębiem oscyluje pomiędzy 1,6 % w grupie 35 – 44 lata i 0,8 % w grupie 65 – 74 lata. Wraz z wiekiem wzrastał także odsetek pacjentów wymagających leczenia specjalistycznego: z 18,8 % do 27,6 %, natomiast w grupie osób po zawale mięśnia sercowego, przy średniej wieku 55,2 roku, odsetek ten wzrastał do 40,5 %. Te dane oraz inne doniesienia o wzrastającej liczbie zachorowań na raka jamy ustnej wskazują na dużą potrzebę leczenia stomatologicznego, w tym periodontologicznego, obejmującego zabiegi  profilaktyczno-lecznicze, jak również ukierunkowanego na „czujność onkologiczną”.

Z kolei  wyniki badań Ogólnopolskiego Monitoringu Zdrowia Jamy Ustnej dla dzieci 7-letnich (lata 2003 i 2011) oraz 12-letnich (lata 2010 i 2012) wskazują, że częstość występowania próchnicy zarówno w roku 2003, jak i w 2011 roku wynosiła 90,5%!

Z kolei  wyniki badań Ogólnopolskiego Monitoringu Zdrowia Jamy Ustnej dla dzieci 7-letnich (lata 2003 i 2011) oraz 12-letnich (lata 2010 i 2012) wskazują, że częstość występowania próchnicy zarówno w roku 2003, jak i w 2011 roku wynosiła 90,5%!

Akcji edukacyjnych dedykowanych znaczeniu właściwej higieny jamy ustnej powinno być zatem jak najwięcej. Wzrosnąć powinna także liczba wizyt Polaków w gabinetach stomatologicznych oraz higienizacyjnych. Organizatorzy akcji „Nie ma wakacji od mycia zębów!” już planują kolejne działania.

 

Polska Akademia Profilaktyki Stomatologicznej (PAPS) to niezależna organizacja zrzeszająca higienistki stomatologiczne, której misją jest edukacja podyplomowa i wspieranie rozwoju zawodowego higienistek w Polsce oraz budowanie świadomości pacjentów nt. roli higienistki w profilaktyce chorób jamy ustnej. Więcej na stronie www.paps.org.pl